Uruguay - Colonia & Montevideo - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Martina & Bas Koggel-Priekaar - WaarBenJij.nu Uruguay - Colonia & Montevideo - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Martina & Bas Koggel-Priekaar - WaarBenJij.nu

Uruguay - Colonia & Montevideo

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Martina & Bas

19 Februari 2013 | Uruguay, Montevideo

En alweer vrij snel een nieuw verslag over onze afgelopen 2 dagen in Uruguay! Deze begon na de Argentine Experience met om half 6 de volgende dag opstaan….

Na het uitchecken en dumpen van onze grote tassen in het bagagedepot in het hostel blijkt het buiten licht genoeg te zijn om de wandeling richting Ferry terminal te wagen. Het is ongeveer een half uurtje lopen en niet alle straten zijn op dat tijdstip even fijn. De kroegen zijn rond half 7 namelijk net dicht dus een groot aantal mensen zwalken je op dat tijdstip nog tegemoet.

Daarnaast kunnen we de terminal niet echt makkelijk vinden. Maar goed, eenmaal daar checken we in en om 8 uur stappen we aan boord van de ferry naar Colonia. Helaas geen buitenruimte om leuk wat foto’s te maken, dus dan maar even verder slapen aan boord. De overtocht naar Colonia duurt een uurtje, maar vanwege het tijdverschil komen we daar om 10 uur locale tijd aan. We proberen in de terminal al geld te pinnen, maar helaas zonder resultaat.

We besluiten daarop maar het stadje in te lopen en onderweg nog even te ontbijten. Tevens opnieuw 2 pinautomaten geprobeerd, nog steeds zonder resultaat. Na het ontbijtje bij een straattentje lukt het dan eindelijk. Voelt toch een stuk prettiger ook cash op zak te hebben.

Het oude centrum is ongeveer 3 straten verder. Colonia is echt een heel schattig oud stadje dat destijds nog door de Portugezen is gesticht om de Spanjaarden te narren en om Buenos Aires vanaf dit stadje van smokkelwaren over zee te kunnen voorzien. Later hebben de Spanjaarden het uiteindelijk uiteraard wel in handen gekregen (ze spreken in Uruguay namelijk Spaans). Overal in het oude centrum hebben ze ruines blood gelegd en ere en heel pad om en over heen geleged. Daaraan kun je da nook goed zien hoe oud het stadje is. De sfeer is ook heel anders dan in BA, ten eerste al omdat er maar 25.000 mensen wonen en het er dus ook een stuk gemoedelijker is en vooral het centrum vol is met bloemen en cafetjes. We beklimmen de vuurtoren voor een goed overzicht, lopen nog een rondje en gaan vervolgens terug naar de bus terminal. Daar nemen we een luxe bus die ons in 2,5 uur naar Montevideo brengt voor omgerekend zo’n EUR 8,50 p.p. (moet je in Nederland eens proberen….).

Rond half 5 komen we aan op de busterminal in Montevideo. Deze ligt vrij ver van het oude centrum waar ons hostel is, dus we moeten nog een klein stukje met de stadsbus verder. Als we uitstappen is het nog zo’n 5 minuutjes lopen. Het straatje waaraan ons hostel is doet nogal gemengd aan. Er staat veel vergane glorie waar al jaren niets aan is gedaan en af en toe een compleet opgeknapt pand of een pand waar ze mee bezig zijn.
Dat van ons is recent helemaal opgeknapt en van binnen echt prachtig! Hele hoge kamers, oude ornamenten, een dakterras met een prachtig uitzicht en een grote open keuken/woonruimte. De eigenaar is hier blijkt later jaren mee aan het opknappen geweest (en op de benedenverdieping nog steeds bezig) en heeft ook pas afgelopen December zijn deuren voor gasten geopend. We zijn best wel moe dus eten even een soepje en gaan daarna slapen (althans we doen een poging). Tegenover ons hostel is namelijk een soort van mini favela (krotten) en ondanks dat ik erg moe ben hoor ik de hele tijd geluiden en haal ik me natuurlijk allerlei onzin in m’n hoofd zoals dat ze het balkon opkomen om in te breken etc. Tja…

De volgende ochtend gaan we Montevideo maar eens verkennen. We hebben een kaart van de tourist information met daarop een wandelroute langs alle bezienswaardigheden in de stad. We beginnen bij de Mercado del Puerto. Dit bevindt zich in een hal, maar is inmiddels meer een grote restaurantjes ruimte waar grote stukken vlees op enorme vuurhaarden worden gebarbecued dan dat het nog een markt is.

Daarna vervolgen we onze weg richting het Museo Romantico. Daar kun je zien hoe de mensen vroeger in Montevideo woonden in de prachtige panden die we inmiddels gepasseerd zijn. Erg leuk om te zien!

We lunchen op het Plaza de Constitucion (Matriz), bezoeken daarna de Kathedraal die aan dit plein ligt (volgens Bas de mooiste tot nu toe) en lopen via de Av. 18 Julio verder richting Plaza Indipencia. Op dit plein staat een enorm standbeeld van Jose Artigas en onder zijn standbeeld bevindt zich zijn Mausoleum waar we tevens een bezoekje aan brengen. Jose Artigas is de greatest hero of Uruguay en heeft onder andere bijgedragen aan de onafhankelijkheid van het land. Verder zijn hier een aantal regeringsgebouwen te vinden en het ooit hoogste gebouw van Zuid-Amerika.Onze wandeltocht eindigt bij Plaza Cagancha (Libertad) waar zich onder andere het stadhuis bevindt.

Op de terugweg drinken we nog een Uruguayaans biertje (die hadden we immers nog niet) en besluiten we inkopen te doe nom zelf maar weer eens te koken. Daarbij schijnt het in Uruguay elke 29e van de maand Gnocchi dag te zijn, maar omdat 29 februari dit jaar niet bestaat en wij deze dag gaan missen maken we deze dus maar zelf. Deze dag is volgens de Lonely Planet ontstaan doordat de meeste mensen vroeger aan het einde van de maand geen geld meer hadden en dus noodgedwongen alleen nog deze aardappelzetmeel ballen konden eten. Daarna is het in restaurants dus een traditie te worden om elke 29e van de maand Gnocchi te serveren. Grappig vonden we!

Goed, wij willen dus Gnocchi eten en ham en meloen vooraf. Dat betekend uiteindelijk een uur lang op zoek naar ingredienten bij 3 verschillende mini markets (echte supermarkten hebben ze namelijk niet). De ene market heeft namelijk geen ham, de andere geen groenten etc. Nogal een uitdaging dus, maar gelukt!

Daarna in het hostel dus lekker nog een andere Uruguayaans biertje, ham met meloen en Gnocchi gegeten.

Vanochtend wederom vrij vroeg op. Om half 9 uit het hostel vertrokken richting bus terminal voor een bus naar het vliegveld. Onze vlucht zou om 11.45h vertrekken, maar zonder dat er ook maar 1 mededeling tussendoor wordt gedaan boarden we uiteindelijk pas een uur later. Tja, we zijn en blijven in Zuid-Amerika is Bas zijn theorie. De vlucht is overigens maar 45 minuten en we winnen weer een uur door het tijdsverschil dus zoe erg is het ook weer niet. We zitten in een vliegtuigje waar maximal iets van 40 passagiers meekunnen en aangezien het erg bewolkt is hebben we veel turblentie en dat voel je in zo’n kleine propeller nogal. Niet echt een feest dus.

Maar goed, we zijn inmiddels dus weer veilig geland in Argentinie en gaan vanavond op weg met de nachtbus naar Cordoba.

Liefs,

Martina & Bas

• 20 Februari 2013 - 07:46

Ina Boezen:

Hoi Bas en Martina, het is geweldig om jullie verhalen te blijven lezen. Allemaal plaatsen waarover je alleen iets hoort op de TV of leest in de kranten. Jammer genoeg voor jullie nadert het einde, maar het is ook mooi om jullie straks weer te zien. Geniet er de komende weken nog lekker van en dan zien we elkaar weer snelt terug. (Vanni vertrekt vandaag per trein naar A'markt om een paar daagjes met z'n (klein)-kinderen te skieen)
    Baci Ina

• 20 Februari 2013 - 10:13

Lucia Martina:

lieverds,

gisteren jullie kaart ontvangen uit Rio. Grazie.

mooi verslagje. je bijft na wat je hebt meegemaakt een "schijtlazerusje....."" hoe is het mogelijk

kussssssssssss

• 20 Februari 2013 - 23:38

Rene:

Hoi Bas en Martina,
    Leuk om jullie verslagen te lezen.
    Geniet er nog maar even van. De banen zijn toch nog niet open.:-) .
    Gr R